Begin 2022 hoorde ik op BNR nieuwsradio de verrassende uitkomst van een enquête van de SNS Bank onder jongeren tussen de 18 en 35 jaar. Een kwart van deze jongeren vindt dat er te weinig inhoudelijk of financieel interessante banen zijn in Nederland. Hoe is het mogelijk dat in deze tijd, met een schreeuwend tekort aan arbeidskrachten, organisaties niet in staat zijn jongeren een interessante baan aan te bieden? Als HR adviseur vraag ik me dan af waar het misgaat. Ik adviseer je vandaag nog te starten met het centraal stellen van de medewerkers en het verbeteren van de employee experience in jouw organisatie. Alleen dan kan je als organisatie overleven.
Waarom denk je misschien, of hoe pak ik dat dan aan? Daar ga ik in dit blog verder op in. Het is niet voor niks dat je steeds meer leest over thema’s als werkgeluk, employee experience (medewerkersbeleving) en de employee journey (medewerkersreis). Zowel de medewerker, de klant als de organisatie hebben hier profijt van. Het vermogen medewerkers aan te trekken en aan je weten te binden, zal de komende jaren steeds essentiëler worden voor het voortbestaan van een organisatie.
Er zijn momenteel zoveel openstaande vacatures dat sollicitanten kieskeurig kunnen zijn. We hoeven geen concessies te doen en kiezen die baan die past bij onze identiteit en een zinvolle invulling geeft aan ons leven. We werken graag bij een werkgever waar we ons gewaardeerd voelen en we ons kunnen ontwikkelen. Hebben we dat gevoel niet, dan zijn we snel weer vertrokken naar een volgende werkgever. Of we kiezen voor meer vrijheid door voor onszelf te beginnen als zzp’er. Als organisatie zal je tegenwoordig flink aan de bak moeten om medewerkers aan te trekken en te behouden. Zeker als het gaat om de jongere generatie.
De meeste HR afdelingen zijn hier al druk mee bezig en hebben de nieuwste HR stroming, employee experience, al omarmd. De benaming HR, human resources, wordt ook in rap tempo omgedoopt naar namen als mens & organisatie. Want medewerkers zien als ‘recources’ is echt niet meer van deze tijd. Medewerkers zijn in de eerste plaats mensen, unieke individuen. Door de mens achter de medewerker te zien, hebben we oog gekregen voor gezondheid, groei, afwisseling en vakmanschap van onze medewerkers.
In dit nieuwe HR-tijdperk ligt de focus op het voorop stellen van de individuele medewerker. Je zal dus maatwerk moeten aanbrengen in je HR-beleid en niet langer uitgaan van ‘one size fits all’. Alleen dan kan je ervoor zorgen dat elke medewerker zijn talenten optimaal kan inzetten om optimaal te presteren. De gehele employee experience staat hierbij centraal en kan je als één integraal proces zien.
Om te weten waar een medewerker behoefte aan heeft, is het belangrijk regelmatig met ze in gesprek te gaan over hun persoonlijke behoeften. Als er maatwerkafspraken nodig zijn, dan kan je die onder andere aanbieden in de vorm van I-deals. De i van I-deals komt van het Engelse woord idiosyncratic en staat voor eigen, individueel en persoonsafhankelijk. Er bestaan geen standaard I-deals, ze gaan vaak over persoonlijke en professionele ontwikkeling, flexibiliteit & werktijden en werkinhoud. De afspraken in een I-deal zijn ‘win-win-win’ omdat ze iets positiefs opleveren voor medewerker en werkgever en acceptabel moeten zijn voor de collega’s.
Het sluiten van I-deals kan wel spannend zijn, omdat je het principe ‘gelijke monniken, gelijke kappen’ loslaat. Althans, op de inhoud. De afspraken in de I-deal zelf zullen verschillen per medewerker, maar het sluiten van een I-deal is wel voor iedereen mogelijk. Belangrijk is dat zowel medewerker als leidinggevende elkaar vertrouwen en open het gesprek aangaan. Alleen dan kan er een I-deal gesloten worden die werkt voor alle partijen.
Bij het verbeteren van de employee experience gaan niet alleen de medewerkers erop vooruit. Ook de resultaten van de organisatie verbeteren en de tevredenheid van de klanten neemt toe. Dit wordt mooi weergegeven in de vicieuze cirkel van employee experience van onderzoeksbureau Temkin Group. We zien dat gelukkige medewerkers zorgen voor tevreden en loyale klanten en die zorgen op hun beurt voor betere financiële resultaten. Als medewerkers zien en horen dat klanten heel tevreden zijn en de organisatie waarderen, zal dat hun gevoel van trots op hun organisatie vergroten. Door de extra inkomsten te investeren in medewerkers, zullen zij zich blijven ontwikkelen en gewaardeerd voelen en de organisatie minder snel verlaten.
Een inspirerende corporate identity is de basis voor het verbeteren van je employee experience. Voor je start moet je de kernwaarden van je organisatie helder hebben. Je weet wat je als organisatie wil uitstralen en waar je voor staat. Deze corporate identity laat je doorklinken in alles wat je doet om de employee experience te verbeteren. Een handig hulpmiddel hiervoor vind ik het HEART-model, zoals hiernaast afgebeeld. Dit komt uit het boek ‘Employee Experience; happy people, better business’ van Heleen Mes en Gea Peper. Zeker een aanrader als je met het HEART-model aan de slag wil.
Ga je aan de slag met het verbeteren van je employee experience dan is mijn belangrijkste tip: luister naar je medewerkers! Verbeter zaken op basis van hun input. Om te toetsen of je op de goede weg bent, meet dan gerichter, op specifieke momenten en met een hogere frequentie, wat medewerkers ervan vinden. Denk aan momenten als meteen na het sollicitatiegesprek, na een training of na een personeelsgesprek.
Als je nog niet bezig was met het verbeteren van je employee experience en het centraal stellen van je medewerkers, dan adviseer ik je snel te beginnen! Organisaties die dit niet doen, missen de boot. Bovendien, zowel medewerkers, klanten als organisatie profiteren van een betere employee experience. Als we er allemaal beter en gelukkiger van worden, waarom zou je er dan niet in investeren?
Maak werk van je employee experience en creëer een organisatie waar mensen willen werken en trots op zijn!
Als freelance HR Adviseur, met 20 jaar HR-ervaring, kan ik je adviseren over hoe je in jouw organisatie aan de slag kan gaan met het creëren van de beste employee experience. Neem vandaag nog vrijblijvend contact met mij op en dan kijken we waar ik je bij kan helpen.