Vijf voorbeelden hoe je kan bouwen aan een community

Ik ben groot fan van de nieuwste HR stroming, Employee Experience. Hierbij draait het om het centraal stellen van – het werkgeluk van – je medewerkers. De Britse topondernemer Richard Branson zegt er het volgende over: ‘Clients don’t come first. Employees come first. If you take care of your employees, they will take care of your clients.’ Vanuit deze visie heb ik altijd invulling gegeven aan mijn werk als HR adviseur. Het creëren van een gevoel van saamhorigheid, het met elkaar vormen van een community, is een van mijn krachten.

In dit blog geef ik enkele voorbeelden hoe je kan bouwen aan een community. Het zijn allemaal activiteiten die ik, samen met enkele collega’s, heb bedacht en uitgevoerd bij Delft Support.

Vijf voorbeelden hoe je kan bouwen aan een community

Wij-gevoel essentieel

Delft Support is opgericht op 1 januari 2018 als zelfstandige BV van de gemeente Delft. Medewerkers waren in de periode daarvoor ingehuurd van andere organisaties of waren in dienst bij gemeente Delft. Vanaf 1 januari 2018 vormden zij ‘ineens’ een nieuwe organisatie met elkaar. Werken aan een wij-gevoel was een van de prioriteiten. Samenwerking is essentieel voor het ‘1 gezin, 1 dossier, 1 plan’ principe dat Delft Support hanteert.

Voorbeeld 1: De ‘Bruisend-naar-je-werk-week’

De week van de werkstress is al jaren een fenomeen in Nederland. Ik wilde meedoen met deze week, maar wel met een positieve insteek. We kwamen op de ‘Bruisend-naar-je-werk-week’. Alle medewerkers konden een workshop yoga, meditatie of pilates volgen of een ontspannende stoelmassage ondergaan. Ook volgden dagelijks gezonde uitdagingen, zoals neem vandaag de trap, of ga wandelend lunchen. Sluitstuk van de week: een echte planking-competitie. Niet alleen geeft zo’n week veel energie, het zorgt ook voor verbinding en plezier.

Voorbeeld 2: Pop-up BSO

We zijn het al bijna vergeten, maar in januari 2020 was er een landelijke staking in het onderwijs. Er waren medewerkers die wilden werken, maar geen opvang voor hun kinderen hadden. Toen kwam het idee in mij op om een vergaderzaal in te richten als bso (buitenschoolse opvang). Ik vond twee tieners bereid tegen een kleine vergoeding de pop-up bso ‘te leiden’. Meerdere collega’s hielpen mee de ruimte leuk aan te kleden en brachten spellen, knutselspullen en speelgoed mee. Die dag liepen alle collega’s wel een keertje langs om te kijken. Van alle kanten was er waardering voor dit ludieke initiatief. En trots op de organisatie die zo liet zien met haar medewerkers mee te denken.

Voorbeeld 3: Valentijnsactie

Verras je medewerkers op Valentijnsdag en laat zien dat je ze waardeert. Bij Delft Support hadden we op alle werkplekken een zakje chocolade hartjes neergelegd met een kaartje eraan met de tekst: ‘Delft Support heeft ❤️ voor jou. Fijne Valentijnsdag! Ook hadden we een ‘muur van liefde’ gecreëerd door een whiteboard te versieren en er mooie spreuken en complimenten aan collega’s op te zetten. Iedereen kon er iets leuks aan toevoegen. Het zijn kleine dingen, die weinig geld kosten, maar wel een grote positieve impact hebben op de werksfeer.

Voorbeeld 4: waardering per brievenbus

Ten tijde van de coronacrisis verloren we elkaar uit het oog door het vele thuiswerken. Op verschillende momenten in het jaar hebben we onze medewerkers een attentie gestuurd. Denk aan een Dopper met je eigen naam erop, paaseitjes, een hangende bloempot met zaadjes en lekkere brownies. Altijd met een berichtje erbij waarin we onze waardering uitspraken voor ieders inzet.

Voorbeeld 5: wandelcompetitie

Tijdens de pandemie wilden we medewerkers stimuleren te bewegen en informeel contact te hebben met elkaar. Geïnspireerd door een goed voorbeeld hebben we Walk to Win geïntroduceerd. We hebben alle medewerkers ingedeeld in teams. De uitdaging was als eerste team al wandelend Santiago de Compostella te bereiken. Elke week gaf iedereen zijn stappen door, waarna 1 team weekwinnaar werd. Natuurlijk wilde je niet de minste stappen lopen binnen je team én de concurrentie tussen de teams was groot. Dus liepen we vaker een rondje tijdens de lunch en wandelden we ’s avonds een rondje extra om tóch die 10.000 stappen per dag te behalen. Een gezonde en leuke activiteit waar mensen het nu nog over hebben.

‘Customers will never love a company untill its employees love it first.’ – Simon Sinek

Medewerkers hebben deze acties enorm gewaardeerd. Het heeft de organisatie weinig geld gekost maar veel opgeleverd. Medewerkers voelden zich gewaardeerd. Ze waren trots op, en voelden zich meer verbonden met, de organisatie. Door alles wat we deden te delen op social media heeft het ook bijgedragen aan het positieve imago van de organisatie. Het bewijst weer eens, ‘alles wat je doet om medewerkers aan je te binden, maakt het makkelijker om nieuwe medewerkers te vinden’.