Handleiding voor het schrijven van een HR handboek
Wat heb je als klein bedrijf aan een personeelshandboek? Goede vraag. Een personeelshandboek lijkt misschien wat overdreven als je nog niet zoveel medewerkers in dienst hebt. Toch zijn er genoeg redenen om er wel een te maken:
- Het is efficiënt. Je hoeft dezelfde vraag niet voor elke medewerker opnieuw te beantwoorden. Alle informatie staat op één plek.
- Je biedt duidelijkheid over jullie arbeidsvoorwaarden, interne procedures en gedragsregels. Daarmee voldoe je gelijk aan de nieuwe Wet Transparante en Voorspelbare arbeidsvoorwaarden (WTV) die in augustus 2022 in werking is getreden. Hier lees je meer over wet- en regelgeving voor werkgevers.
- Je bent transparant en omdat het handboek voor iedereen geldt, ook consistent in je HR-beleid.
- Het kan juridische bescherming bieden bij conflicten met medewerkers. Het is jouw bewijs dat bij medewerkers bekend is wat jullie regels en beleidslijnen zijn.
- Het is een mooi visitekaartje voor nieuwe medewerkers. Je laat ze kennismaken met jullie cultuur en biedt ze houvast.
Ben je al overtuigd en wil je aan de slag met een personeelshandboek? Met onze handleiding weet jij wat er in jouw handboek moet staan. Speciaal voor startups, scale-ups en het mkb.
En vind je personeelshandboek een beetje oubollig? Kies dan een naam die bij jullie past. Denk bijvoorbeeld aan: medewerkersgids, medewerkershandleiding, werknemers survival gids, een werknemers ABC of Workplace manual.